زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

مذاکره مستقیم با امریکا، چالش یا فرصت؟

مذاکره مستقیم با امریکا، چالش یا فرصت؟ 

 

جای هیچ شک و تردیدی نیست که ایالات متحده امریکا بر اساس تعاریف متعارف جهان، یکی از ابرقدرتهای دنیا بشمار می رود و بسیاری از کشورها در مقابل این کشور سر تعظیم فرود می آورند و این در حالی می باشد که جمهوری اسلامی ایران بیش از سی سال با شعار و عمل، خود را در مقابل امریکا قرار داده است.

اینکه بخواهیم میزان درستی یا نادرستی این اصطلاح (ابر قدرت) را بررسی کنیم شاید کار درستی نباشد و از حوصله بحث ما نیز خارج است اما همانگونه که از رسانه های خبری دریافت کرده اید بحث مذاکره مستقیم نمایندگان دو کشور ایران و امریکا نظر بسیاری را به خود جلب کرده است و در مورد درست و نادرست بودن این اتفاق دیدگاههای مختلفی وجود دارد.

رجز خوانی و شاخ و شانه کشیدن دوطرف در میدان جنگ از قدیم الایام مرسوم بوده است اما وقتی که به مرحله عمل و درگیری می رسیم قاعده کار متفاوت می شود زیرا در مرحله گفتمان خصمانه ممکن است فضای مجازی گاهی به نفع طرف اول و گاهی نیز به نفع طرف دوم باشد و این در حالی است که در مرحله عمل، توان اجرایی، و کارآمدی رزمی نیروها تعیین کننده خواهد بود.

مذاکره طرفین نیز قاعده مخصوص به خود را دارا می باشد و توان مذاکره، شاخص قدرت و توان است.

موضوع مذاکره ایران و امریکا سالهاست که هر از گاهی در جامعه مطرح می شود اما هیچگاه مراجع رسمی در باره آن به روشنی صحبت نکرده اند شاید به این خاطر که هنوز کسی نمی داند این رخداد می تواند به نفع ما باشد یا خیر؟

از مجموع حوادثی که از ابتدای انقلاب سال 1357 تاکنون برای کشور ما رخ داده است می توان این نتیجه را گرفت که مدیریت زمان در برخورد با کشورهایی که بصورت خصمانه با ما رفتار می کنند عامل مهم و تعیین کننده در مناسبات می باشد و هر گاه نتوانیم با صراحت در حوزه بین المللی سخن بگوییم و اهداف خود را تبیین کنیم، خرید زمان پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود.

چالش یا فرصت؟

آیا زمان خریدن همیشه می تواند فرصت به حساب آید؟

یا اینکه چالش ناشی از خرید زمان به مراتب خطرناک تر از سایر گزینه ها می باشد؟

از دید استراتژیست ها، هر چالشی می تواند فرصت و هر فرصتی هم چالش باشد و تشخیص این موضوع تنها با مداقه و بررسی دقیق مسئله میسر خواهد بود اما مذاکره مستقیم با امریکا در این برهه زمانی چگونه است؟

گام نخست در این مسیر را حسن روحانی برداشته است و با مذاکره تلفنی با رئیس جمهوری امریکا خط  شکن شد و شاید چالش یا فرصت اولیه بوجود آمده و ما آن را احساس نمی کنیم.

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا در باره این مسئله مطالعه دقیقی صورت گیرد و مقام های دو کشور بدور از هیاهوی غیر متخصص ها که همواره در سرزمین طرفین جنجال می آفرینند تصمیم های درست را اتخاذ کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد