زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

هاشمی رفسنجانی؛ محبوب یا مغضوب؟

 

هاشمی رفسنجانی؛ محبوب یا مغضوب؟

 

 

پیر مردی در شهر ما زندگی می کرد و در وقت دشواری های زندگی همواره می گفت: در کشور ما شبها واجب الحج می شی و فردا صبح، واجب الزکات! 

شاید آنوقتها که سن و سالم کمتر بود متوجه معنای دقیق این جمله نبودم اما الان خیلی می فهمم که شبها واجب الحج بودن و صبح ها واجب الزکات بودن یعنی چه؟ 

هاشمی رفسنجانی و یارانش در سالهای نه چندان دور با در آغوش کشیدن رنجها و مشقتهای بسیار، علیه حکومت شاهنشاهی مبارزه کردند و سرانجام در سال 1357 انقلاب اسلامی به رهبری معمار انقلاب، بوقوع پیوست. 

محبوبیت هاشمی در دهه نخست انقلاب به حدی بود که خیلی ها گمان می کردند پس از رهبر فقید، او به رهبری خواهد رسید اما چنین نشد و پس از دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش، دچار بحران مشروعیت شدیدی شد که تا به اکنون نیز آثارش وجود دارد.  

فردی از افراد انقلابی در یک کشور محبوبیت می یابد و سپس دچار بحران مشروعیت می شود و حملات شدیدی علیه او در رسانه ها شکل می گیرد که تصور این وضعیت برای او در سالهای نخست مبارزه شاید دور از ذهن بود اما او اکنون باید در مقابل این وضعیت عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد تا بتواند از این بحران عبور کند. 

وقتی به هاشمی حمله می شود همه در سکوت بسر می برند و بیشتر منتظر می مانند تا ببینند که او چه می کند و کمتر کسی در این نوع مواقع از خود عکس العملی به حمایت از هاشمی نشان می دهد و شاید علت این موضوع خود شخص هاشمی باشد. 

هاشمی در دهه های نخست، دوم و سوم انقلاب نقش های مختلفی را در زندگی سیاسی خود بازی کرد و در دهه چهارم شاید هنگام نقش نهایی او فرارسیده باشد و شاید هم سکوت و خاموشی در برابر حملات رسانه ای تنها استراتژی او باشد که باز ما شاهد آن خواهیم بود. 

صرف نظر از قدرتمند بودن و یا ضعیف بودن هاشمی در میدان بازی سیاستمداران امروزی کشور باید گفت که او همواره از شیوه های مخصوص خود در مواجهه با ناملایمتی های دوستان و دشمنان استفاده می کند بنابراین انتظار نباید داشت که این بار نیز همچون گذشته رفتاری مشابه از خود نشان دهد. 

هاشمی بسیار زیرک تر از آن است که رفتارش را بر اساس احساسات و بدور از عقل و منطق تعیین کند و در این برهه حساس که انقلاب قرار است به ثبات نهایی برسد، خود را درگیر مسائلی کند که متناسب سن و تجربه اش نیست. 

کسانی که در ابتدای راه سیاست هستند می توانند درسهای خوبی از زندگی سیاسی این پیر انقلابی بیاموزند و شاید از این طریق مانع ورود آسیب به زندگی سیاسی خود شوند. 

روزگاری رضا پهلوی وارد عرصه منازعات سیاسی این کشور شد و منشا تحولات چشمگیری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گردید که کارنامه او در درسهای عملی و نظری اش موجود است اما آنچه بعدها برای او باقی ماند مجازاتی بود که توسط صحنه گردانان سیاسی جهان رقم خورد. 

مبادا برای هاشمی هم چنین مخاطراتی رقم بخورد و علیرغم نقشهایی که در سرنوشت کشور داشته است نتیجه بازی طور دیگری به چشم آید. 

بهتر است بیشتر از این ننویسیم و ادامه بحث را به مشاهدات عینی بسپاریم. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد