زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

توانمندی های شورای اسلامی شهرها و روستاها

 

توانمندی های شورای اسلامی شهرها و روستاها

زندگی اجتماعی انسانها باعث شده تا ساز و کارهایی برای بهتر شدن روابط انسانی برای رسیدن به رشد و شکوفایی تعریف شود و بر اساس آن تعاریف، نیازهای مردم در زمانهای مختلف شناسایی و بر اساس آن رفع نیاز گردد. 

شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کشور نیز در این زمینه فعال شدند تا با نیازسنجی و امکان سنجی هایی که انجام می دهند، رفاه و آسایش را در زمینه های مختلف زندگی مردم، برقرار سازند. 

رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در حوزه های شهری و روستایی از اهم وظایف شوراها است که می بایست در چارچوب قانون در باره آنها تصمیم گیری کنند و بوسیله نهادهای اجرایی خود که همان شهرداری ها و دهیاری ها می باشند به مرحله اجرا برسانند.  

داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق تحت پوشش شوراها از اهمیت بسیاری برخوردار است که اعضای شوراهای اسلامی باید با استفاده از منابع مختلف به اهم آن دست یابند و بر اساس اطلاعات درست به طراحی برنامه ها و تصمیم گیری برای نحوه اجرا مبادرت ورزند. 

بهره مندی اعضای شوراهای اسلامی از اطلاعات کافی و معلومات و تجارب لازم برای استفاده درست از اطلاعات، موضوع مهمی است که می توان در باره آن به دقت نظر بیشتری دست یافت و این وظیفه مردم و مسئولان است تا با همکاری هم، در زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی افراد اصلح را برای تصدی امر عضویت در شوراهای اسلامی شهر ها و روستاهای کشور انتخاب کنند و این فرصت را به آنها بدهند تا در راه خدمت به مردم از بهترین شیوه ها و سازوکارها بهره بگیرند. 

عضویت افراد در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به مدت  ۴ سال شاید یک فرصت برای اعضاء باشد اما با قاطعیت می توان گفت که برای مردم اینگونه نیست چرا که عضویت یک فرد تنها در شرایطی برای مردم فرصت محسوب می گردد که آن فرد نسبت به سایر داوطلبان، شایسته تر باشد. 

شاید این پرسش در اذهان بسیاری از افراد جامعه مطرح باشد که توانمندی های شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در چه زمینه هایی مطرح است؟ 

و بطور کلی از شوراهای مذکور چه انتظاراتی می توان داشت؟ 

پاسخ به این پرسش که شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از چه توانمندیهایی برخوردارند، موضوعی است که قصد دارم در این نوشتار به آن بپردازم. 

شوراهای اسلامی اکنون وارد چهارمین دوره فعالیت خود می شوند و تجارب بدست آمده از سه دوره گذشته می تواند چراغ راه افرادی شود که در دوره چهارم به عضویت این شوراها در می آیند و  می خواهند به مردم خدمت کنند. 

خاطرات تلخ و شیرینی که در دوره های گذشته برای مردم باقی مانده را نمی توان از نظر دور نگه داشت چرا که مردم با این خاطرات زندگی می کنند و بر اساس خاطرات، تصمیم می گیرند و این نوید خوبی است تا اعضای جدیدی که وارد ترکیب چهارمین دوره می شوند تلاش کنند تا خاطرات خوبی از خود بجا بگذارند. 

از مجموع توانمندیهایی که شوراهای اسلامی دارند و یا بهتر بگوییم، می توانند داشته باشند می توانیم به سه توانمندی کلی اشاره داشته باشیم: 

فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که دقیقا بر اساس نیازهای جامعه تنظیم می گردد. 

 

 خواسته های مردم برای رسیدن به وضعیت مطلوب فرهنگی محیطی که در آن زندگی می کنند مجموعه حقوقی است که در طول زمان اندیشمندان و فرزانگان جامعه به آن اشارت داشتند و راهکارهای مناسبی را تعیین کرده اند اما به دلیل تفاوتهای فرهنگی موجود در جوامع مختلف، هیچگاه نباید انتظار داشت که یک نسخه برای کل جهان سازگار باشد و یک برنامه، مشکلات فرهنگی مردم را بدون در نظر گرفتن تفاوتهای منطقه ای،حل نماید. 

مشکلات فرهنگی هر منطقه، به اشکال گوناگون به شیوه زندگی و آداب و رسوم و باورهای فرهنگی مردم همان منطقه بستگی دارد و برنامه ریزان نیز می بایست بر اساس مجموعه واقعیت ها و حقایق زندگی مردم آن سامان طراحی و ایده پردازی کنند. 

انتظارات مردم در زمینه بهبود وضعیت فرهنگی شان همیشه منطبق بر اصول نیست و این وظیفه اندیشمندان و فرزانگان جامعه است که بر اساس معلومات و تجارب ارزنده خود به این تشخیص برسند که که چند درصد خواسته های فرهنگی مردم، منطقی و چه درصدی از آنها غیر منطقی هستند. 

بخش نخست 

ادامه دارد

نظرات 1 + ارسال نظر
milad جمعه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:47

http://pichak.net/code-music/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد