زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

روز شوراها؛ روز مردم

روز شوراها؛ روز مردم

روز شوراها، روز مردم

نهم اردیبهشت هر سال نام شوراهای اسلامی شهر و روستا برجسته می شود و در سراسر کشور برنامه هایی به همین مناسبت برگزار می گردد و اخبار آن چند روزی در راس خبرهای رسانه ها قرار می گیرد و پس از آن این پرسش باقی می ماند که آیا سهم شوراها به عنوان تشکیلاتی مردمی این است؟

زمان قانونی سومین دوره شوراها به پایان رسید و تغییرات قانونی باعث شد تا ماموریت اعضای شوراها تمدید شود و در فرصت در نظر گرفته شده انتخابات چهارمین دوره شوراها برگزار گردد و این جریان تا دوره های بعد، ادامه خواهد داشت.

در طول این سه دوره، کسانی آمدند و رفتند تا این نهاد مردمی شکل اجرایی خود را بدست آورد و البته بطور طبیعی خاطرات تلخ و شیرینی هم بر جا مانده است که مردم هیچگاه قادر نخواهند بود تا آنها را به فراموشی بسپارند و مترصد آنند بلکه بتوانند در انتخابات دوره چهارم، گزینه های مناسب تری را به عنوان نمایندگان خود تعیین کنند.

نمی توان زحمات اعضای این سه دوره را نادیده گرفت اما همه ما خوب می دانیم که ضعف ها و چالش های زیادی نیز در کار بود و انتظارات مردم بطور کامل برآورده نشد و حق آنان بیش از این بود که اکنون ما شاهد آن هستیم.

بررسی عملکرد شوراهای کشور به ما نشان می دهد که بعد نظارتی بر جنبه های کمی و کیفی فعالیت های آنان بسیار ضعیف بود و دستگاههای نظارتی که می بایست برابر قانون بر کار آنها نظارت می داشتند دچار غفلت های غیرقابل انکاری شده اند.

تجزیه و تحلیل کمی و کیفی فعالیت های شوراهای شهرها و روستاهای کشور اگر بر اساس ارزیابی ورودی ها و خروجی ها باشد بطور قطع و یقین اختلاف فاحشی میان این دو بخش تشخیص داده خواهد شد.

میزان سرمایه گذاری های مادی و معنوی صورت گرفته در مسیر شکل گیری شوراها و روند فعالیت های آنان از یک طرف و نتایج بدست آمده از سوی دیگر می تواند ملاک قضاوت خوبی بر عملکرد شوراها باشد و ذهن ما را نسبت به میزان فایده مندی آنها روشن سازد.

هر چند در مملکت ما رسم بر این است تا در سالروز تشکیل یک نهاد، خوبی های آن را بیش از موارد دیگر بیان کنیم اما به نظر می رسد که رسالت ما شکل دیگری را طلب می کند.

فضای فرهنگی و اجتماعی شهرها و روستا های کشور نیازمند کارکردهای فرهنگی و اجتماعی موثر است که در این باره شوراها می توانند با طراحی برنامه های خوب و کارآمد  از طریق نهادهای اجرایی خود اهداف والایی را به تحقق برسانند.

در هنگام نوشتن این مطلب یکی از دوستان از من خواست تا همینجا مطلب را به پایان برسانم و با عرض تبریک وقت خوانندگان را بیش از این نگیرم.

ضمن عرض تبریک به مناسبت روز شوراها قول می هم که بزودی نوشته تکمیل شده را منتشر کنم.

روز شوراها بر همه مردم و نمایندگان آنان مبارک باد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد