زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ دورخیز کاندیداها، خیزش مردم

 

انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ 

دورخیز کاندیداها، خیزش مردم 

بر اساس آخرین اعلام رسمی مراجع قانونی کشور، اسفند ماه امسال زمان برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  تعیین گردیده است و  فضاهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور رفته رفته رنگ، بو و مزه انتخاباتی را به خود می گیرند تا بار دیگر مردم و مسئولان کشور، آزمون دیگری را در زمینه انتخابات پشت سر بگذرانند.  

هر چند مردم و مسئولان کشور تاکنون تجارب زیادی را در زمینه انتخابات کسب کرده اند اما با توجه به تحولات سالهای اخیر در  زمینه های سیاسی، پیش بینی می شود که انتخابات اسفند ماه از ویژگیهای قابل توجه تری برخوردار باشد. 

انتخابات به خودی خود منبع انرژی سرشاری از مشارکت مردمی است که برای تعیین سرنوشت یک کشور بکار گرفته می شود و به همین دلیل باید آن را یک فرصت طلایی دانست و از فواید آن بهره برد اما همین انتخابات اگر در چارچوب های تعریف شده خود قرار نگیرد می تواند تبدیل به یک تهدید جدی شود.

باید دید نگرانی های موجود در میان مردم برای چگونگی برگزاری انتخابات چیست و چه انتظاراتی از برگزارکنندگان انتخابات دارند تا نتایج پس از برگزاری رضایت عموم را در برداشته باشد.

تردیدی وجود ندارد که هر کدام از گروههای فعال در جامعه تلاش می کنند افراد مورد نظر خود را به موفقیت نهایی برسانند و تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس را از نفرات خود داشته باشند و از طرفی نگرانی مردم نیز این است، گروه هایی که در منابع قدرت نظیر دستگاههای اجرایی، مقننه و قضائیه نفوذ دارند بیش دیگران بتوانند کاندیداهای خود را به داخل مجلس بفرستند.

  چنین تصوری می تواند عدالت در رقابت را با چالش جدی روبرو سازد و مخاطراتی هم برای منابع قدرت بوجود آورد و نتایج انتخابات را تلخ کند و رضایت حداکثری را دور از دسترس جلوه دهد.

البته قوانین کشور با درنظر گرفتن همه پیش فرض های مثبت و منفی در زمینه انتخابات تهیه و تدوین شده و با اجرای آنها بخش عمده ای از نگرانی ها از بین خواهد رفت اما این مهم زمانی دست یافتنی است که همه پیرو قانون باشند و تمام جوانب آن را رعایت کنند و اگر در اجرای قانون فعالان انتخاباتی دچار تردید شوند هر اتفاق ناگواری ممکن است رخ دهد وامنیت جامعه را با خطرات جدی روبرو سازد.

خط و مشی قانونی در برگزاری انتخابات بر این اساس است که در هر مرحله ای از کار انتخاباتی معیارهایی برای انجام کار وجود داشته باشد و همه دست اندرکاران خود را مقید به انجام آنها سازند و قانون گریزی را دور از شئونات رفتاری خود بدانند و مردم را که در واقع صاحب اصلی کشور هستند در درجه اهمیت نخست قرار دهند.

ابعاد رفتاری مسئولان و دست اندرکاران انتخاباتی شامل رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می بایست بر پایه مولفه های پذیرفته شده در قوانین مختلف کشور باشد تا مردم نیز به سلامت کار امیدوار باشند و علاوه بر آن رفتارهای خود را نیز بر اساس رفتارهای درست آنها تنظیم کنند.

در چنین وضعیتی می توان امیدوار بود که انتخابات، نتایج و فرایندهای مثبتی را به بار آورد و پیش نیازهای امنیتی را فراهم سازد اما اگر وقایعی جز این رخ دهد باید منتظر حوادث ناگوار بود و این موضوع بسیار نگران کننده است.

بطور معمول از نحوه دورخیز کاندیداها و خیزش مردم می توان بخش عمده ای از رخدادهای آینده را پیش بینی کرد زیرا کیفیت رفتاری کاندیداها و مردم تا حدود زیادی ادبیات رفتاری آنها را هویدا می سازد و با بررسی کلی بر این رفتارها گمانه های زیادی به یقین تبدیل می شود.

در اینجا تنها باید گفت:

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد