زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

درخت پرستی بهتر است یا شخص پرستی؟

 درخت پرستی بهتر است یا شخص پرستی؟  

نقدی بر مطلب آقای محمد رضا بهرامی *رواج بت پرستی یا رواج خرافه پرستی*

 ====================================

در هنگام مطالعه سایت ها و وبلاگ ها، به وبلاگ *پوزخند* که توسط آقای محمد رضا بهرامی اداره می شود برخوردم و در آن مطلبی را تحت عنوان  "رواج بت پرستی یا رواج خرافه پرستی"دیدم. 

مطلب جالب و در درخور توجهی بود اما با خواندن این مجموعه نوشته ها مواردی به ذهنم آمد که تصمیم گرفتم آنها را به نگارش در آورم و تحت عنوان نقد و نظر بر این مطلب بر روی وبلاگ خود منتشر کنم. 

و اما بعد: 

جناب آقای بهرامی عزیز؛ 

از اینکه می بینم در میان جمع رامسری ها اندک افرادی مانند شما قلم به دست گرفته و به نگارش مطالبی اینچنینی می پردازید خوشحالم و همیشه آرزو دارم تعداد رامسری هایی که در شبکه اینترنت حضور می یابند روز بروز افزونتر شوند. 

در نوشته های خود به نقد خرافه پرستی و یا به نوعی دیگر بت پرستی پرداختید و به درختی اشاره کردید که در یکی از مناطق رامسر مورد احترام مردم آن حوالی قرار گرفته و از مسئولان درخواست کردید که تبر تیز خود را برای قطع این درخت بکار گرفته و بر علیه خرافات قیام کنند )درخت آقا دار نیازمند تبر تیزمسئولین شهرستان بویژه امام جمعه و مسئول اداره اوقاف و امور خیریه است، اگر خواهان ریشه کنی خرافات در شهرستان هستند). 

همه ما می دانیم که تنها خدا شایسته پرستش و ستایش است و هر چه که غیر خدا باشد نباید مورد پرستش قرار گیرد و اگر چنین شود ما از آن بعنوان خرافه پرستی و بت پرستی یاد می کنیم و آن را مردود می شماریم اما برادر من در این زمینه بحث های عمیق تری هم وجود دارد که در حد حوصله این نوشتار به آن می پردازم. 

در میان ما انسانها هستند کسانی که جلوه های خدا را بجای خدا می پرستند و دلیل اصلی آن هم دست نیافتن به خود خدا است و اگر انسانها به عرفان واقعی راه می یافتند و پرستش مستقیم حضرت حق را تجربه می کردند هیچگاه به غیر خدا توجه نمی داشتند و به همین دلیل است که در گوشه و کنار دنیا مردم به پرستش جلوه های خدا مشغولند. 

ماه پرستان،خورشید پرستان،آتش پرستان، گاو پرستان و غیره... کسانی هستند که از راه پرستش جلوه های خدا، خود را به منبع اصلی انرژی جهان یعنی خدا وابسته می دانند و اگر از این موارد عبور نمی کنند و به خدا نمی رسند به این دلیل است که راه نمی یابند. 

البته برخی از کسانی هم که مدعی خداپرستی هستند خود دچار انحراف شده اند و معبودان دیگری را بین خود و خدای خود قرار داده اند و از طریق آنها خدا را پرستش می کنند زیرا خدا را آنگونه که باید و شاید حاضر نمی بینند. 

برخلاف نظر شما من عقیده دارم، افرادی را که غیر خدا را می پرستند به حال خود واگذاریم و بگذاریم هر کس هر چه را که می خواهد پرستش کند و کاری بکار مظاهر عبادی آنها نداشته باشیم البته برای روشنگری تلاش کنیم و با روشهای درست به آنها راه درست عبادت و پرستش خدای واقعی را یاد دهیم و صد البته نخست باید خود را مورد سنجش قرار دهیم و ببینیم که آیا ما بواقع خدای واقعی را پرستش می کنیم یا خیر؟ 

به نظر من درخت پرستی به مراتب بهتر و کم ضررتر از شخص پرستی است. 

در میان ما کم نیستند افرادی که از پرستش خدای واقعی خود غافلند و اشخاص را مورد پرستش خود قرار داده اند.  

وقتی درخت را می پرستی همه قداستی که برای آن درخت قائل هستی خود ساخته است و تخیلات اختراعی ذهن شما آنها را می سازد اما اگر شخصی را مورد پرستش قرار دهی، آن شخص است که به تو فرمان خواهد داد که چگونه او را ستایش کنی و ممکن است شما را مجبور به انجام پست ترین رفتارهای غیر انسانی وادار کند و شما هم جرات نداشته باشی که از فرامین او تمرد و سرپیچی کنی. 

اما درخت چنین قدرتی را ندارد. 

البته در راه درخت پرستی باز ممکن است انحرافی رخ دهد و شخصی مابین فرد ستایشگر و درخت قرار گیرد و به پیروان آن درخت بگوید از امروز من به شما می گویم که چگونه این درخت را بپرستید. 

و در این لحظه جریان شخص پرستی آغاز می شود و در این هنگام است شما خواهید گفت درخت پرستی بهتر از شخص پرستی است. 

تو را به خدا حرف خود را پس بگیرید و به مسئولان رامسر بگویید که من اشتباه کردم و مانع انجام کار آنها برای قطع درخت شوید. 

اگر درخت را قطع کنید دست درخت پرستان خالی می شود و نمی دانند که دیگر باید چه چیزی را بپرستند و ممکن است به پرستش چیزی بدتر از درخت رو آورند و آنگاه برادر من آیا شما پاسخ تبعاتش را خواهی داد؟  

البته اگر خوب دقت کنید می بینید که همه کسانی که این درخت را مورد احترام خویش قرار می دهند نمازخوان و مسلمان هستند و در اصل خدای خود را می پرستند همان خدایی که ما می گوییم خدای محمد. 

بروید و مطالعه کنید که چه شده است که یک نماز خوان به این راه کشیده شده است؟ 

اگر به پاسخی رسیدید ما را هم مطلع کنید.   

کمی موشکافانه تر به این مسائل بپردازیم و دنبال راهکارهای بهتر و موثرتری باشیم قطع کردن درخت که کار سختی نیست همین امروز من و شما هم می توانیم این کار را انجام دهیم و نیازی به دخالت مسئولان نیست ولی برادر عزیز و دوست داشتنی، باید با دقت بیشتری این موارد را بررسی و اعلام نظر کنیم و باز باید دید که ما را چه شده است که بجای پرستش پزدان پاک به بی راهه کشیده شده ایم.    

پس درود بر درخت پرستان و وای به حال شخص پرستان باد. 

عزت زیاد.

======================

 

================== 

نظرات 4 + ارسال نظر
شریعتی شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:43 http://reza-shariaty.blogfa.com/

سلا م من رضا شریعتی هستم خبرنگار لینک شدید در صورت تمایل مرا با نام مقالات ورزشی شریعتی لینک کنید.

مهدی مدیرپپناه یکشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 00:27

باسلام;ایا با قطع این درخت مشکل حل خواهد شد .یا در پی این کار درختان دیگری نیز قربانی خواهند شد.محیط زیست و طعبیت را بی گناه از بین نبریم .کمی عقلانی تر عمل کنیم. این عقاید یکشبه شکل نگرفته که یکباره از بین بره دوست عزیز.به لحاظ روانشناسی بسیاری از مشکلات روحی با اثار و وقایع اراوش دهنده و تلقین مثبت درمان میشوند.اما کافی نیست باید مهارهای زندگی نهادینه شوند.به جای تغییر محیط بیرونی کمی دنیای درون را تغییر دهیم

مرتضوی یکشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:43

سلام
ضمن تایید نظر شما استاد ارجمند باید عرض کنم که مدتهاست که در کشور ما بجای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنند.

صفاتیان یکشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 14:44

به نظر من هر کس به درخت پناه ببرد معنی اش این است که از دیگران خیری ندیده چون اگر می دید نوبت به درخت نمی رسید.
آقای دکتر اگر به این بندگان خدا پناه گاه واقعی را نشان بدهید به درخت پناه نمی آورند یعنی همان چیزی که شما هم در نوشته هایتان به آن رسیدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد