زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست
زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

زیر چتر آبی - Under the blue umbrella

فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم *** موجیم که آسودگی ما عدم ماست

صدا،دوربین، اکشن

 

صدا،دوربین، اکشن

در دنیای امروز استفاده از فرهنگ و هنر یکی از شیوه های قدرتمند برای ایجاد و برقراری ارتباطات بین دولتها و ملتها است و دراین مسیر کشورهایی که از بیشترین تولیدات فرهنگی و هنری بهره مند گردند پیروز میدان خواهند بود.

هنر زبان گویای فرهنگ است و از میان رشته های مختلف هنری، فیلم و سینما جایگاه ویژه ای دارد و با قدرتی اعجاب انگیز آثار عمیقی بر مخاطبان خود می گذارد.

هر مقدار که در گذشته مردم دنیا از طریق مطالعه متون مکتوب اطلاعات مورد نیاز خود را بدست می آوردند اکنون غالب افراد به رسانه های دیداری و شنیداری دلبسته اند تا از طریق ارتباطات سمعی و بصری به آنچه که جستجوگر آنند برسند.

به همین دلیل کشورهای غربی و پس از آنها دیگر کشورهای جهان به سرعت انواع و اقسام شبکه های ماهواره ای را تاسیس و راه اندازی نمودند و ما در این اواخر شاهد بودیم که فیلم و سینما در شبکه های ماهواره ای یکی از پرطرفدارترین برنامه های آنها بوده و مردم گرایش بیشتری به این نوع برنامه ها دارند.

در کنار این فعالیتها شرکت های بزرگ و کوچک تولید فیلم های سینمایی به رشد قابل توجهی رسیده اند و افکار عمومی را تحت تاثیر تولیدات خود درآورده اند و می روند تا همه ملتها را وابسته به محتویات برنامه های خود کنند.

کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد می گفت:

برای اینکه بدانید مردم در شرق دور چگونه می اندیشند نیاز به این کار نیست که به آن مناطق سفر کنید و پژوهشهای میدانی انجام دهید بلکه کافی است بررسی کنید که از هالی وود چه محصولاتی به آنجا می رود و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

معنای این گفته کوفی عنان بسیار نگران کننده و از جهاتی نیز امیدوار کننده است.

نگران کننده از آن جهت که نفوذ برنامه های هالی وود که اکنون در انحصار اندیشه های سلطه گر است می تواند مردم مناطق مختلف جهان را نسبت به فرهنگ و سنتهای خود بیگانه ساخته و فرهنگ های جعلی را جایگزین سازد و اما نکته امیدوار کننده این است که همه ملتها و دولتها این فرصت را بدست آورده اند که فیلم و سینما را بیش از پیش جدی گرفته و با سرمایه گذاریهای منطقی ثبات فرهنگی خود را تضمین نمایند.

برای ورود به فعالیتهای فرهنگی و هنری رابطه ملتها و دولتها می تواند کمیت و کیفیت خروجی های این حوزه را با موفقیتهای بیشتری برخوردار سازد زیرا رابطه خوب و مفید بین اهالی سینما و دولتمردان باعث می شود که با هم فکری نیازهای واقعی جامعه درست تشخیص داده شود و تولیدات در جهت خدمت به ملت و مملکت سمت و سو پیدا کند.

البته دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر با آگاهی بیشتر از عناصر تقویت کننده این ارتباط می توانند نقائص را برطرف سازند و به مطلوب واقعی دست یابند و در این راه ایده پردازی کارآمد نقش قابل توجهی را خواهد داشت.

مقاصد فیلمسازان در نهایت باید رفع نیازهای مخاطبان باشد و در غیر این صورت آثار آنها خارج از توجه مردم قرار خواهد گرفت و هرچند تولید کنندگان محصولات هنری در راه شناخت نیازهای مخاطبان موفق تر باشند موفقیت آثارشان نیز بیشتر خواهد شد.

بنابراین ایده خوب برای فیلمسازی می بایست در برگیرنده خواسته های مخاطبان باشد و در گام بعدی بکارگیری علوم و فنون هنری با دقت و کیفیت بالا می تواند فیلمساز را در جاده موفقیت قرار دهد.

یکی از مشکلاتی که در هنگام بررسی فیلمهای ارسال شده به جشنواره وارش مشاهده گردید ضعف در ایده پردازی و در نقطه مقابل ضعفهای مربوط به بکار گیری علوم و فنون فیلمسازی در بیان مفید ایده ها بوده است که نگرانیهایی را ایجاد کرده و اگر فاصله وضعیت موجود با وضعیت مطلوب هر چه سریعتر کاهش نیابد بحران بزرگی را در این صنعت مهم تجربه خواهیم کرد.

برای رفع این چالش به نظر می رسد موسسات و دست اندرکاران این حوزه در بخشهای دولتی و غیر دولتی می بایست برنامه ریزی های بهتر و کارآمدتری را طراحی و اجرا نمایند و در این مسیر نیز نزدیکی و ارتباط بیشتر مراکز دولتی و غیر دولتی می تواند اثر بخشی برنامه ها را چه در مرحله طراحی و چه در اجرا افزایش دهد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد